Hlavní předností enduro motopneu je univerzálnost. Spojují totiž nejlepší vlastnosti crossových a silničních dezénů do jednoho. Poradí si na jakémkoli povrchu a nezastaví je déšť, kopce ani mírný terén. Využijí je motorkáři, kteří si rádi zajedou do přírody, ale očekávají slušný grip i po návratu na asfalt. Mezi přední výrobce enduro pneu patří Bridgestone, Pirelli, Metzeler a Continental.
Jak vybrat pneumatiky pro enduro?
Ideální dezén pneumatiky na enduro by měl kombinovat hladkou plochu, pro rychlost, efektivní odvádění vody a zároveň odstatek drážek pro trakci v náročném terénu. Proto jsou enduro pneumatiky vyráběny z velice odolných materiálů, které se pomaleji opotřebovávají a lépe odolávají mechanickým poškozením.
Pro asfaltové cesty doporučujeme tvrdší pneumatiky kvůli delší životnosti a lepšímu výkonu. Naopak, pokud plánujete terénní dobrodružství, volba měkčích pneumatik je ta správná cesta.
Při výběru nových pneumatik na enduro potřebujete znát základní rozměry: šířku, profil, průměr, nosnostní a rychlostní index.
Všem těmto údajům věnujte velkou pozornost. Je to stejné, jako byste chtěli kupovat vestavnou ledničku. Správné rozměry zkrátka hrají zásadní roli.
Kde a jak zjistit správný rozměr pneumatik?
Všechny uvedené rozměry najdete ve velkém technickém průkazu. Aby vás nezaskočily případné komplikace na STK, při setkání s pojišťovnou nebo při pouhém nazouvání pneu, doporučujeme zkontrolovat, zda rozměry již používaných pneumatik nebo nově kupovaných souhlasí s údaji v technickém průkazu vozidla. Všechny povolené varianty velikostí pneumatik pro vozidlo najdete v poznámce vašeho TP.
Na příkladu pneumatiky v rozměru150/70 r13 64 S si vysvětlíme, co vybrané parametry a symboly znamenají.
Šířka (150)
První údaj udává šířku běhounu v milimetrech. Naše pneumatika má 150 mm.
Profil (70)
Profil je procentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce. Uvádí se v procentech, nikoliv v milimetrech. V našem případě je profil pneu 70 % ze šířky 150 mm.
Vnitřní průměr pneumatiky (13)
Vnitřní průměr pneumatiky je uváděn v palcích (1 palec = 2,54 cm) a musí být stejný s průměrem ráfku. Za hodnotou průměru následuje rychlostní a nosnostní index.
Nosnostní index (64)
Nosnostní index nebo také hmotnostní index je číslo, jemuž odpovídá tabulková hodnota v kilogramech. Nemusíme znát přesné hodnoty v kilech, tento index předepisuje technický průkaz.
Oproti rychlostnímu indexu nesmí být ten nosnostní nikdy menší. Vyšší ale být může. Dodržení správných indexů je klíčové pro vaši bezpečnost i pro jistotu plnění od pojišťovny v případě nehody.
Rychlostní index (S)
Písmeno rychlostního indexu odpovídá tabulkovým hodnotám v km/h. Bývá také uvedeno ve velkém techničáku. Zákon říká, že rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo vyšší. V případě zimních pneumatik může být naopak nižší, než je hodnota v technickém průkazu. Pouze by tato maximální rychlost měla být vyznačena v řidičově zorném poli.
Pneumatiky stejného rozměru s různým rychlostním indexem by se neměly kombinovat na jedno auto.
Standardně je rychlostní index označen písmeny Q, R, S, T, U, H, V, W, Y. Výjimkou je pouze označení ZR, které označuje speciální konstrukci pro rychlosti nad 240 km/hod.
Na pneumatice můžou být i jiné zkratky, například TL (bezdušová pneumatika), R (radiální konstrukce), B (diagonální konstrukce), případně písmeno F nebo R, což znamená přední a zadní.
Podrobnější popis Značení pneumatik